A Chore for Everyday

A Chore for Everyday

Friday, December 17, 2010

Tilbake til puggeskolen?

Hva er en god skole?

Tilbake til puggeskolen?

I kapittel 6 i Stein på Stein, i artikelen "Hva slags skole vil vi ha", leser vi to motsatte punkter:
Anita: ... Det nytter ikke med gammeldags pugging i våre dager.
Martin: Litt mer pugging kan det godt være.

Adressavisa, 30. oktober 2009 publisert en artikel "En historisk skoledag", der fikk elevene oppleve gamle skole timer de sent vil glemme. Skoledagen for hundre år siden var preget av pugg og ekstrem disiplin. På den andre siden, er det typisk for dagens skole til å legge vekt på mye leik og læring i sosiale kontekster. Alt skal være morsomt, og det er viktig at elevene lærer seg å være kritiske og å tenke selvstendig.

Forskning har vist at det ikke er noen biologisk snarvei til læring. Det må være mange repetisjoner før nerveceller i hjernen kobler sammen og danner minner. Professor Hermundur Sigmundsson ved NTNU understreker også at det som blir trengt er hardt arbeid, repetisjon, og øving. Gi en skole der pugging ikke må være tungt og kjedelig, mener han. (Vårt Land, 8. desember 2010, "Gi en skole der pugging er morsomt")

Jeg tror også at puggemetoden eller å lære utenat er en metode som, selv om gammel, er tid-testet. Selvfølgelig, så langt som mulig, ønsker vi å sikre at barna våre forstår hva de pugger. Men faktum viser at muligheten for barna til å lære utenat er ofte mer tidlig enn evnene deres til å forstå. Det er akkurat som evnene deres til å lese noen skriving er vanligvis mer tidlig enn evnene deres til å kjenne hva det betyr faktisk.

(262 ord)

No comments:

Post a Comment