A Chore for Everyday

A Chore for Everyday

Monday, September 27, 2010

Feir nytt liv

Jeg har bodd her i Trondheim i et år nå. Det var min første gang å oppleve fire årstider i et land. Første sesongen jeg møtte var høsten, så kom vinteren, også våren, etterpå sommeren, og nå er det høsten igjen. Variasjonene i forskjellige årstider var nye for meg. De gjorde meg mer observant på naturen. Det er vanskelig å bestemme hvilken årstid liker jeg best, fordi jeg tror hver sesong er spesiell hver på sin måte. Alt under himmelen har sin fast sesong og sin tid.

Men jeg visste ikke at min første vinter var kaldeste vinteren i siste tretti årene i Norge. Jeg husker jeg ventet lenge på at våren skulle komme. Når den kom endelig, glemte jeg ikke å gå ut av huset for å kose meg og å feire det nye livet i naturen. Fugler synger, blomster blomstrer, løvet spretter. Jeg lærte å kjenne sangen til kjøttmeis og blåmeis, og jeg elsket gule løvetenner. Det var også nydelig å se rike fargene etter en hvit årstid.

Jeg liker også høsten, når jeg kan plukke noen bær og sopp. Om høsten er trærne røde og gule og brune, og det er pent. Så visnet løvet og blomster. Mens livet er travelt med mange aktiviteter om sommeren, minner høsten meg at naturen bærer frukter, og den blir gammel en dag. Vinteren skal komme med lange, mørke, men stille netter, når alt i naturen kommer til en pause i ro.

(241 ord)

No comments:

Post a Comment