A Chore for Everyday

A Chore for Everyday

Thursday, November 25, 2010

Klikk "Liker"

Internett har blitt viktig og har fått en sentral plass i folks daglige liv. Det har blitt en stor del i livet mitt også.

Jeg har tilgang til nesten alt på internett. I stedet for å lese en avis, eller å se på "Kveldsnytt" på TV, kan jeg logge meg på internett for å få nyhetene, informasjon, eller underholdning jeg ønsker, når jeg ønsker det. Dette inkluderer gratis selvstendig utdanning. MIT har, for eksempel, gjort det mulig. Lenken deres http://ocw.mit.edu/index.htm gir gratis videoer, eksamener, og leksjoner. Alle  rundt i verden har muligheten til å studere nå.

Google - den beste søkemotoren på nettet - er veldig nyttig. Noen ganger er det flott bare å gå til Google og surfe på nettet. Jeg liker å velge et emne og finne så mye informasjon som mulig om emnet. Det er veldig praktisk å skaffe seg alt med bare et tastetrykk på datamaskinen. Jeg synes det også er flott å lese blogger med kommentarer på enkelte saker. Temaene jeg liker best å følge med på er religion, kultur, og hjem og familie. Men selvkontroll og disiplin er nødvendig slik at man ikke tilbringer for mye tid foran pc-en.

Facebook har også blitt et svært populært sosialt nettverk. Det er nyttig for meg for å komme i kontakt med familier og slekninger hjemme og med venner som bor i andre land. Kommunikasjon har blitt enklere enn noen gang før. På den andre siden kan de moderne måtene for kommunikasjon og nettverk bedra. Mens man er i stand til å holde kontakten med samfunnet lettere, har kvaliteten på en relasjon gått ned. I stedet for å ha 20 nære og virkelige relasjoner,  har jeg 800 grunne og overflatiske vennskap på Facebook. I stedet for å møte og å besøke folk, ivaretar jeg de relasjonene mine ved å kommentere på Facebooksvegger. Og akkurat som menneskelige relasjoner, har den måten jeg forstår og setter pris på kultur på utviklet seg også. Ofte er min ide om å støtte noe ved å klikke 'Liker' på Facebook. Ofte er min ide om å delta og bli engasjert i kulturen ved å se og å dele noe på Facebook,Youtube, blogger, eller e-posten. Det er ironisk at folk synes det er vanskeligere og vanskeligere å kommunisere ansikt-til-ansikt.

Mens mediene har fordeler og kan påvirke livet sterkt, tror jeg at den gammeldagse kommunikasjonsmåten fortsatt er bedre - å oppleve noe fullt og helt.  Det kan bli langsommere og vanskeligere, men hva er langsomt modner mer og er mer evig. Pålogget og frakoblet er ment å komplettere hverandre, og jeg skal minne meg selv på å holde balansen. Jeg skal prøve å komme meg litt mer bort fra datamaskinen og å etablere ekte relasjoner med ekte mennesker og ekte kultur.

(457 ord)

No comments:

Post a Comment